dilluns, 27 d’octubre del 2014

El secret per millorar el rendiment dels teus alumnes

TROBAT AL BLOG DE LA NATI BERGADÀ

Hi podeu anar  AQUÍ

Tots els que tenim relació amb els infants hem comprovat que sovint no saben esperar, no saben estar quiets sense fer res. Són tot moviment i necessiten estar contínuament ocupats. Però arriba un moment que s’apodera d’ells aquest moviment incontrolable i no saben com parar.
Aquest estat d’excitació dificulta que puguin escoltar, jugar amb els companys, gaudir, aprendre…. És necessari que els ensenyis que a vegades cal parar i  estar tranquils. En definitiva, han de poder controlar aquest impuls que els fa moure sense sentit. Per aconseguir-ho és molt recomanable utilitzar la relaxació. 
Hi ha moltes maneres d’ensenyar als alumnes a relaxar-se i cada mestre ha de trobar la manera que més li agradi. Jo t’explicaré la manera com ho faig amb els meus alumnes.

Quan pots fer la relaxació?

Per mi els moments en els que els alumnes estan més esverats i és més important fer relaxació és la tornada després del pati i l’entrada a les tres després de dinar. En aquests dos moments els alumnes entren a les aules després de gaudir d’una estona de lleure en la que han corregut i suat.
Si els alumnes entren després del pati o a les tres, sense que els diem res majoritàriament venen esverats i cridant, portant “parte” d’algun problema que han tingut quan han estat al pati. Tots volen explicar alhora el que els ha passat i en un moment tenim una classe que sembla un galliner.
Després d’aquesta gran excitació inicial costa força estona poder resoldre els conflictes i tenir els alumnes calmats per poder començar la classe. A l’escola sempre anem curts de temps i els llibres i les exigències de complir uns temaris ens apreten, però tot i així val la pena dedicar cinc minuts a la relaxació si vols que la classe  funcioni.

Com pots fer la relaxació?

Pots aplicar la relaxació a l’aula acordar amb els alumnes que a la tornada del pati i després del menjador hi haurà música tranquil·la i caldrà estar cinc minuts relaxats. Aspectes a tenir en compte:
  • Al principi, perquè els alumnes adquireixin l’hàbit, recomano fer servir la mateixa música perquè relacionin que quan hi ha música cal fer silenci i relaxar-se. La música cal que sigui tranquil·la i que t’agradi ja que la faràs servir durant força temps.
  • El primer que cal fer és ensenyar als alumnes com ho han de fer perquè mica a mica vagin adquirint l’hàbit. Els primers dies recomano que el mestre estigui a la porta rebent els alumnes i ja des de l’entrada els recordi que cal estar tranquils i amb silenci. Si hi ha alumnes que venen molt suats i acalorats és recomanable que vagin al lavabo a rentar-se la cara i refrescar-se una mica.
  • Cal ser constant i metòdic per poder tenir una aula relaxada. Els alumnes han d’entrar a la classe a poc a poc i amb silenci. Cal que seguin al seu lloc i és recomanable que tombin el cap sobre els brassos per poder descansar una mica tot escoltant la música. Els primer dies els alumnes es fan mirades entre ells i busquen la complicitat dels amics per fer bromes. Encara no han descobert els avantatges de fer relaxació així que cal ser pacient i donar-los temps.
  • Es poden aplicar diferents mètodes per completar la relaxació tenint en compte l’edat dels infants. Cada dia dos o tres nens poden ser els ajudants i fan massatges als companys amb una pilota, amb les mans, amb un ninot de peluix… El fet d’agafar aquests ajudants va molt bé perquè els alumnes es motivin. Cal que tots els nens puguin fer d’ajudants i en finalitzar una ronda pots canviar de mètode.
Un cop transcorreguts uns minuts en els que els infants han estat relaxats, amb silenci i escoltant la música pots començar a parlar amb un to de veu molt suau i agradable. Els comentes que ha acabat la relaxació i comença la classe.

Quines millores obtindràs?

Invertint cinc minuts fent relaxació aconseguim millores molt significatives. Les podem veure en diferents vessants:
A nivell personal: que l’alumne pugui parar cinc minuts i reflexionar sobre el que ha passat al pati. Tenir un moment per pensar en el que ha fet o en el que li han fet. Tenir temps per pair un disgust o per gestionar el sentiment de ràbia. La relaxació és una eina que els ensenya a autocontrolar-se i gestionar les seves emocions. Els ensenya a parar, a pensar i reflexionar sobre el que els envolta.
A nivell de relacions socials: la relaxació afavoreix bones relacions entre els alumnes i és crea un bon clima d’aula. Un clima pacífic en el que es gestionen els conflictes i es parla dels problemes que van sorgint el dia a dia. Després de la relaxació les converses que sorgeixen entre els alumnes són molt interessants i es parlen amb respecte i serenor.
A nivell acadèmic: és evident que rendirà molt més un alumne tranquil, estable, serè, relaxat… que un alumne enrabiat, suat i excitat. La seva predisposició per treballar és molt millor i són capaços d’estar més atents.
A nivell d’hàbits de treball: afavoreix que seguin millor a la cadira i que tinguin la taula recollida amb tot el material guardat. També els ensenya a saber esperar, saber estar en silenci, saber escolar i saber respectar les normes d’aula que són grans reptes que tenim amb els alumnes d’avui en dia.



Com reaccionen els infants?


Com comentava anteriorment en un primer moment els alumnes busquen complicitat amb els amics per fer broma. Els primers dies és normal perquè encara no han vist els avantatges de la relaxació i no s’ho prenen seriosament. A mesura que apliques el mètode metòdicament ells es van acostumant a aquest hàbit i cada vegada els agrada més. Els alumnes agraeixen poder parar un moment però necessiten la nostra ajuda per fer-ho.
Al cap d’un o dos mesos ja tenen l’hàbit adquirit i quan entren del pati directament seuen i fan silenci. Els cinc minuts no cal que els contis estrictament, hi ha dies que veuràs que estan més excitats i necessiten més estona per poder-se relaxar i  n’hi ha d’altres que amb quatre minuts serà suficient.
Quan tinguin l’hàbit adquirit descobriràs que et pot ser útil en més d’una ocasió. És un mètode que et permet tenir els infants tranquils i poder gaudir d’una aula en la que es pot parlar i conversar amb serenor.

Recomanacions.

Aquestes són algunes recomanacions pràctiques per treballar la relaxació a l’aula:
  • Sigues molt constant. Els alumnes per adquirir un hàbit necessiten veure que és una rutina que es fa cada dia. Ells se la fan seva i tenen molt clar què és el que han de fer i què és el que s’espera d’ells.
  • Explica des del primer dia què és la relaxació i perquè la fem. No els hem d’imposar que facin relaxació sinó que els hem de convèncer que la relaxació els anirà molt bé.
  • Fes la relaxació amb ells. D’aquesta manera evitarem que s’esverin fent-se bromes i no els despistarem amb el nostre moviment per la classe. De fet, aquest moment de parar a nosaltres també ens va molt bé i ens permet iniciar la classe més relaxats.
  • Tingues la classe ordenada i ventilada. Has de propiciar un ambient adequat perquè els alumnes es puguin relaxar. És important que quan entrin a la classe ja soni la música de relaxació i cal vigilar que soni en un volum adequat. Ni massa forta que dificulti la relaxació ni massa fluixa que els impedeixi sentir-la.
  • Felicita als alumnes si fan la relaxació correctament. És important que felicitis als alumnes si fan bé la relaxació, sobretot al principi. Que vegin que valores l’esforç que fan per relaxar-se. El reforç positiu és molt bo per treballar amb els alumnes.

Conclusions.

La relaxació afavoreix molt positivament el desenvolupament dels infants, gràcies a ella pots aconseguir  una aula serena que afavoreix la convivència entre els alumnes. Són cinc minuts molt i molt ben invertits que t’aportaran molts beneficis.
El fet d’ensenyar als teus alumnes a parar, a fer silenci, a saber escoltar, a saber esperar, a pensar…. propicia també que els alumnes puguin parlar més. Implícitament els estàs ensenyant a saber escoltar els companys, a esperar el torn de conversa, a pensar sobre el que parlen els altres, a resoldre els conflictes parlant i un llarg excètere d’altres beneficis que només descobriràs si ho proves.
T’animo a fer relaxació amb els teus alumnes i que expliquis com t’ha anat als comentaris. Si apliques algun mètode diferent també el pots explicar que segur que serà molt interessant.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada